Eventyrlige Tya bryggeri

Publisert i Alle artikler, Om bryggerier, Ølbrygging, Reisetips

Tyagang

Bakerst: Tom Hellebø. Foran fra venstre: Designer Mark Wilkinson og Arnt Erik Henjum.

150326_ikon_artikkel

 

 


Tekst: Anne Moe Foto: Kai Øveraasen

Tidlig i fjor høst var undertegnede på besøk hos nyetablerte Tya Bryggeri i Årdal. Entuiasmen stod omtrent i taket den gangen, kanskje fordi det samtidig var musikkfestival i bygda. Visste du forresten at designeren bak Iron Maidens platecover har designet etikettene til Tya?

Lokalt engasjement – pensjonistene smaker også!

Det var altså stor stemning i den vesle bygda da jeg besøkte bryggeriet, takket være festivalen Målrock i august. I følge produktansvarlig Tom Hellebø og daglig leder Arnt Erik Henjum har imidlertid oppslutningen blant lokalbefolkningen og også i bygdene rundt vært oppløftende siden åpningen i juni 2015.

De kan fortelle at både ung og gammel har engasjert seg i det nye møtestedet som er skapt, og de ser til og med at pensjonistene tar seg en tur. Kanskje var det et rent genitrekk å åpne bakeri i tilknytning til baren og bryggeriet?

Idéen er enkel, men likefullt genial: Håndverksbryggeri og bakeri i ett; her kan du nyte kaffe og bakverk mens du ser rett over på øltankene og tappemaskinen i bryggeriet. Det er klart det er stemningsskapende, og det gir dessuten mannen i gata et innblikk i hva brygging går ut på.

Et samlingspunkt for bygda

tya2

Fra bryggeriet ser du inn i baren, og motsatt.

Du går ikke bare ut for å ta en lokalbrygget øl, du får faktisk en historie, underholdning og totalt sett virkelig valuta for pengene. I baren er det mørkt, mens i bryggeriet er det lyst. Det gir et kult og innbydende uttrykk og inntrykk når man kommer inn her!

Mange her i Årdal har ikke smakt annet enn vanlig pils før. Det som er enda artigere å se er når folk kommer tilbake hit til bryggeriet igjen og prøver en annen øl enn sist gang. Sånt er artig!

Det virker som om Årdal har manglet et slikt tilbud som dette, forteller Arnt Erik Henjum videre. Det er også et veldig hyggelig tilbud til skiftarbeiderne som arbeider for Hydro, og dem er mange av i Årdal.

Her kan de også nyte skikkelig brød, nemlig ølbrød. Til det har bakeriet benyttet mesken fra bryggekjelen. Klart det er slikt som sjarmerer!

Øl i butikk

Tya bryggeri har startet med å introdusere sine øl i baren, hvorpå de følger med på hvordan ølen blir tatt imot av kundene. Omsetningen av denne er med på å avgjøre hvilke øl de tar videre.

Tya selger også øl i dagligvare, og i fjor sommer var målet å ha fem ulike sorter i butikk. (Tya Bryggeri har i første omgang tenkt å lage 5 standard-øl for salg i butikk, samt 3-4 nye sesongøl i året. Per august 2015 solgte de foreløpig bare øl til Årdal i butikk, men klarte ikke mette markedet.

Kapasitet på 100.000 liter

tya4

Flott utstyr!

Målet for produksjon av øl var satt til 12.000 liter i året, men allerede i august erfarte de at dette allerede ble nådd på en måned! Budsjettet på 12.000 liter var nådd ved utgangen av september, og totalt hadde de omsatte de 25.000 liter fra juli til og med desember i 2015.

Bryggeriet har kapasitet på 100.000 i året, og det er lagt opp til et budsjett på 70.000 liter i 2016. Brygghus og gjærtanker er på 1000 liter, og de forteller at de får ut litt over 1000 liter per batch.

Klarte ikke dekke etterspørselen

I august 2015 klarte de ikke mette etterspørselen, og Arnt Erik forteller at det jo var ekstra hyggelig når folk kom utenbysfra, og det plutselig kunne det forsvinne en hel pall fra butikken!

Men de vil jo gjerne kunne demme opp og ha et tilbud som står til etterspørselen. Dette har de i skrivende stund klart, gjennom en mer effektiv produksjon og forbedring av rutiner.

Målet er Vinmonopolet

tyaB

Tya bryggeri på standen i Bergen.

Status siden besøket i august viser at markedet har stabilisert seg i Årdal, og Tya har nå faste butikker de selger til på strekningen Årdal-Bergen og Bergen-Oslo. I Bergen kan du kjøpe ølet deres på Gulating og Humlen. På landsbasis er fortsatt ønsket å få solgt ølet til Vinmonopolet. -I det minste få det inn i bestillingsutvalget!

På veien gjelder det å promotere seg selv og sitt brygg, og Tya bryggeri deltok på sin første festival på Bergen International Beer and Whisky Festival i februar. Vi møtte dem der også, og gutta var i godt driv, og virke fornøyd med fortsettelsen siden sist!

Hvorfor Tya Bryggeri?

Idéen om å starte bryggeri kom nokså uskyldig opp under den vante og løse praten da de to gründerne pendlet mellom Oslo og Årdal for et par år tilbake. De hadde da brygget noe øl allerede, over en 2-årsperiode, før de til slutt bestemte seg for å satse. -Og med det bygge opp Årdals første håndverksbryggeri.

Det er tydelig at Tya-bryggerne nå er spente på fortsettelsen. De trives, men det er klart at dette ikke kommer gratis når de jobber ved siden av.

Frivillighet

Foreløpig har de ingen ansatte, det blir mye jobb og «frivillighet» som gjør til at dette går rundt.

-Vi unngår utgifter med ansatte, noe som klart gir en mer stabil økonomi i startfasen, fastslår Arnt Erik. Den siste tiden forteller imidlertid Arnt Erik at de har begynt å ta ut litt lønn for arbeidet som utføres på kvelder og i helger.

-Kostnadsmessig er det ikke prisen på råvarene som er problemet slik han ser det, men arbeidskraften i Norge som er så dyr! Og med det utsagnet kan vi gjerne håpe at en politiker leser dette og føler seg kallet…

Deres egne favorittstiler

tya

Festivalølen Farewell to childhood.

På veien har de prøvd seg på mange ølstiler, til og med Barleywine, på 10-12%. Som undertegnede gjerne skulle smakt på og håper de vil prøve seg på igjen. Det er ikke det mest typiske for et småskalabryggeri å prøve seg på slikt!

På spørsmålet om hvilke Tya-øl de ville kjøpt selv, så foretrekker de FALL (IPA) og FJORD (American Wheat Beer) fra butikksortimentet.

Generelt er Arnt Eriks favoritt helt klart et øl med masse humle! Masse aroma! Som IPA og dobbel IPA.

For Tom sin del er det en god APA som gjelder «til vanlig». Mens en god Imperial Stout eller en veldig god IPA også er å foretrekke.

Design som gjør deg tørst

Men hva med designet? Det skiller seg ut. Spesielt på flaskene deres! De fleste flaskene er i skinnende svart, mens Industri er i matt svart.

Selve designet var noe de tenkte lenge på, og de ønsket at det skulle skille seg ut! Og at folk skulle få lyst til å kjøpe det! Uten at det selvsagt skulle gå utover kvaliteten på ølet. De ønsker å skape en forventning. Hvordan skulle de få et eksepsjonelt design, som også kunne formidle noe om Årdal? Med naturen som helt klart bakteppe?

Slik har det blitt til et design som de fleste vil synes minner om eventyr.

Tenk om de oppå dette kunne fått design på sine etiketter som lignet på ei plate med favorittbandet deres?

Tya-bryggerne har alltid vært fan av rocke-bandet Marillion, og de husker designet på platecoverne fra de var små.

Verdenskjent designer står bak

Det endte med at de sendte en epost til mannen bak nevnte platecover, den engelske grafikeren Mark Wilkinson. Samme mann som også har stått bak flere platecover, blant verdenskjente band som Iron Maiden (deriblant den siste plata, «Book of Souls», som kom i september 2015), Judas Priest og selvsagt deres egne favoritt Marillion.

De visste ikke engang om de ville få svar på mailen, men da Mark aldri hadde gjort en bryggerijobb før, men hadde tenkt tanken, så var dette akkurat et slikt oppdrag han kunne ønske seg. Snakk om lykketreff!

Deres egen barndomsfavoritt

Mark forteller selv at han ofte blir spurt om mulige oppdrag, men at denne henvendelsen var skilte seg litt ut. Mark hadde dessuten allerede en tanke om at England er veldig tradisjonelle med grafisk utarbeiding av etiketter, og det å lage etiketter for Tya synes han var spennende!

Ikke minst grunnet naturen og nettopp Årdal og beliggenheten der mellom. Under Marks besøk i Årdal denne helga har han desuten vært og sett Vestfossen, som var utrolig flott. Kanskje man kan forvente at neste øl-etikett er inspirert derfra?

Det er tydelig at Tom og Arnt Erik er oppglødd og kry over at Mark er designeren deres. Kanskje ikke så rart når designeren bak et platecover de digga som yngre, nå har designet etiketter på sin egenbryggede øl?

Historien bak øl-navnene

At navn og bakgrunnen for øl har betydning blant bryggeriene i dag er det liten tvil om. Vi ser det hele tiden. Og klart, dette er en klar del av markedsføringen.

Her er bakgrunnen for navn og etikettene på de 5 ølene som Tya har i butikksortimentet (på nynorsk for å få opp den andelen…):

  • HULDRA – Huldra er ein skapning frå haugfolket, som er viden kjent gjennom sagn og eventyr. Ho er ei blendande vakker kvinne med blikk og framtoningen som forfører. Kun halen avslørar at ho ikkje er menneskeleg.
  • TIND – Neste steg for Huldra er sjølve huldreleiken, forføringa av offeret. Her er naturen i fokus, med Falketind som hovudelement. Huldra strekker ut handa til kunden, og inviterar kunden til eit kjenslemessig høgdepunkt.
  • FALL – Etter ein topp, kjem det ein nedoverbakke – Eit FALL. Med Vettisfossen i bakgrunn ser ein det tilsynelatande lukkelege paret. Huldra leiar veg for mannen, som ikkje veit heilt kvar vegen går. Dessverre er dette byrjinga på slutten, og ein glidane overgang til neste etikett, Industri.
  • INDUSTRI – Og inn i huldreriket skal han. Slitande i tungindustrien står han, fastlenka til sitt aldri-endande arbeid. Huldra skimtar ein gjennom sot og metallsprut, som ein draum som sakte svinn hen.
  • FJORD – Krinslaupet er fullført, og Huldra er på jakt etter neste offer. Ølet FJORD speglar den fantastiske utsikten ut Årdalsfjorden, (Kjent frå TV-serien Frikjent) med Målrockscena til høgre i bilete. Sola er på veg ned, og blant publikum er huldra vår i god gang med å forføra neste offer. Og slik held krinslaupet fram.

Årdal; fjell og fjord, øl og brød!

Mikrobryggeriene har poppet opp den siste tiden, og 2015 var intet unntak. Så gjenstår det å se om Tya bryggeri er et av dem som klarer seg på sikt. Vi ønsker dem eventyrlig lykke til!

Vi anbefaler å legge turen innom Årdal til sommeren. For det er noe med lille stedet, blant tette fjell. Det lokker fram noe av det urnorske i oss, kanskje slik som selveste Huldra gjør det. Akkompagnert med øl, historisk bakteppe og design, med naturen som ramme, så bør du kunne kose deg!

Les om flere bryggerier her.

Har du gavekort som snart går ut? Les mer her ...

Personvern